Dobogós helyezést értek el megyénk tűzoltói

. .

Nyolc-nyolc hivatásos és önkormányzati, valamint három meghívott létesítményi tűzoltócsapat részvételével augusztus 28. és 30. között Komáromban, a Monostori erődben rendezték meg a IX. Országos Tűzoltó Szakmai Vetélkedőt. A három napig tartó versenysorozat végén a csapatok között, valamint egyéniben az irányítók, a beosztottak és a gépjárművezetők között hirdettek győztest.

A versenyt Bérczi László tűzoltó dandártábornok, országos tűzoltósági főfelügyelő nyitotta meg. A versenyre felsorakozott tűzoltók előtt többek között arról beszélt: annak a folyónak a partján sorakoztak fel, amely „tehet” arról, hogy nem két hónappal ezelőtt, hanem most mérik össze erejüket. Júniusban, a Duna rekord méretű áradásakor mindenki a gátakon volt, a folyó teljes hosszán mentették a tűzoltók az emberi életet és a családok vagyonát. Hangsúlyozta: a magyar tűzoltóság százötven éves múltra tekint vissza, erre pedig büszkének kell lenni, ahogy a hivatásra is, valamint arra, hogy az állampolgárok e szakma művelőit ismerik a leginkább és tartják a legtöbbre; a tűzoltók példát mutatnak hivatástudatból, önfeláldozásból. Bérczi László hangsúlyozta: az ország tízezer tűzoltója közül a legjobbak lehetnek Komáromban, hogy összemérjék erejüket.
  
A verseny megnyitója és a Szózat elhangzása után megkezdődtek az elméleti versenyszámok.   A gépjárművezetői egyéni versenyben résztvevőknek huszonöt perc alatt kellett megválaszolniuk huszonöt KRESZ-kérdést számítógépen. Az irányítói és a beosztotti egyéniben indulók papír alapú tesztet töltöttek ki, nekik ötven perc állt rendelkezésre ötven kérdés megválaszolásához. A hivatásos, az önkormányzati és a létesítményi tűzoltóságokról érkezők ugyanazt a kérdéssort kapták, amelyek között ugyanúgy voltak jogszabályokra, szolgálati ismeretekre vonatkozó kérdések, mint az égéselméletre vonatkozók, vagy éppen a műszaki tudásukat tesztelők.

A csütörtök a csapatversenyek jegyében telt.

A második versenynapon Budapest, Hajdúszoboszló, Kazincbarcika, Kecskemét, Nyírbátor, Mosonmagyaróvár, Pécs és Siófok hivatásos, valamint Balatonfüred, Jászkisér, Kerekegyháza, Oroszlány, Pomáz, Szakoly, Tiszakécske és Vál önkormányzati tűzoltóságának csapatai, illetve a paksi atomerőmű, a százhalombattai olajfinomító és a dunaújvárosi papírgyár létesítményi tűzoltói váltották egymást az egyes versenyállomásokon. A megmérettetést mindenki a vezetéstechnikai pályán kezdte, ahol az esélyegyenlőség jegyében valamennyi gépjárművezető ugyanazt a teherautót vezette végig. A különféle feladatok teljesítése közben egy csapattag segíthette a sofőrt.
 
Amikor itt végeztek, mindenki beült a fecskendőbe, és elindultak a további feladatok felé. Menet közben azonban akadály keresztezte az útjukat, ami egyben a második versenyállomást is jelentette. Az ”úttorlaszt” képező, meghibásodott járművet félre kellett tolniuk és megfelelően rögzíteniük.
 
Továbbhaladva, a verseny helyszínéül szolgáló Monostori erőd egyik szegletében mentési teendőjük akadt a tűzoltóknak: saját magukat és másokat kellett menteni. Az épületbe hárman mentek be, az első emeletről két tűzoltót kötéltechnika alkalmazásával leeresztettek, a harmadik pedig önmentést hajtott végre.
 
Negyedikként került sorra a műszaki mentés. Ennél az állomásnál a hivatásosok egy oldalára borult , roncsolódott járművet találtak, melynek vezetője annyira megsérült, hogy nem tudott önerőből kimászni; a kormánylégzsák nem nyílt ki. A csapatok a saját fecskendőjükre málházottakon kívül az előre odakészített felszereléseket is használhatták a mentési munkálathoz, a sérült állapotáról pedig a helyszínen lévő mentőorvos tájékoztatta őket.
  
Utolsó feladatként tüzet kellett oltaniuk a csapatoknak. De nem egy egyszerű tüzet, hanem egy lezuhant, ráadásul felfegyverzett katonai helikopterét, amelybe még a pilóta is beszorult és a lángok miatt közvetlen életveszélyben volt. A közvetlen életveszély nagy fontosságú volt a feladat megoldásának értékelésénél, hiszen ennek elhárításával kellett kezdeni a versenyzőknek, a gép tüzének oltása csak ez után következhetett. A helikopter „fegyverzetébe” töltött „éles lőszer” a tűzoltók érkezésekor felrobbant, ezt a megfelelő pirotechnikával imitálták.

 

Az egyéni versenyek zárták a IX. Országos Tűzoltó Szakmai Vetélkedő országos döntőjét. Pénteken délelőtt előbb a beosztottak álltak rajthoz. A gyakorlót viselő versenyző először magára öltötte a szükséges védőfelszereléseket, ezután egy ketrecbe ment be, ahol egy többszintes labirintus várta. A kívülről letakart pályán különféle akadályokat, szűkítőket, csapóajtókat kellett leküzdenie, vagyis tulajdonképpen a helyes utat megtalálnia. A helyes úton kívül még egy fabábut is meg kellett lelni, amit ezután a versenyzőnek magával kellett hurcolnia, végül a ketrec tetején lévő nyíláson ki is kellett juttatnia. Ezután a létrán leereszkedett, majd egy hat méter hosszú, nagyjából egy méter húsz centi magas csőben kellett úgy áthaladnia, hogy közben magával vitt egy acélpalackot. A palacknak nem volt szabad hozzáérni a csőhöz, vagyis a húzásért hibapont járt. A másik oldalon segítséggel levehette a versenyző a légzőkészüléket, majd következhetett az osztóhúzás. Ez annyiból állt, hogy egy előre kikészített osztóra kötelet kötött, a kihúzós létrán felmászott az erőd első emeletére, ott felhúzta az osztót, letette a földre, majd visszamászott a létrán. Amikor ezzel megvolt, jöhetett a motoros láncfűrész használata, vagy rövidebben a favágás. De ez sem a „hagyományos testhelyzetben”, hanem 90 fokkal elforgatva, a rönk nem feküdt, hanem állt, a fűrészt nem függőlegesen, hanem vízszintesen mozgatva kellett levágni egy szeletet. Utolsó feladatként célba lőttek a beosztotti verseny indulói. Ehhez előbb egy nyomás alatt lévő C tömlőt kellett negyven méternyire elhúzniuk, majd tetszés szerinti sugárképpel a céltáblára lőni. A stopper akkor állt meg, amikor a jelzőlámpa felvillant.
 
Az irányítók némiképp más feladatot kaptak. Az első két állomás azonos volt a beosztottakéval, utána azonban veszélyes anyagot kellett azonosítaniuk a SIX-katalógus használatával. Ennek segítségével kellett megmondaniuk, hogy az UN 1242-es szám a metil-diklór-szilánt jelenti. Választ kellett adniuk arra is, hogy száz vagy ötven méteres védőzónát kell ennél az anyagnál kijelölni. Ráadásul arra is figyelniük kellett a katalógus lapozásánál, hogy milyen oltóanyag alkalmazható a konkrét veszélyes anyagnál, mert ettől függött, hogy jól döntenek-e az utolsó helyszínen. Itt nekik is célba kellett lőni, azonban előbb választaniuk kellett két sugár közül: az egyikben víz, a másikban „por” volt. Mivel a metil-diklór-szilánt vízzel nem szabad oltani, ezért a „por” feliratú sugarat kellett használnia a versenyzőnek. Ha rosszul döntött, akkor a választott sugárból nem jött oltóanyag, vissza kellett mennie az osztóig, majd ezúttal a helyes sugárral célba lőni. Mindezt végig védőruhában, légzőkészülékkel. Az idő az irányítóknál is a jelzőlámpa felvillanásakor állt meg.
  
A díjak átadása előtt Dr. Bakondi György tűzoltó altábornagy, főigazgató mondott köszöntőt. Mint mondta, most a kilencedik versenyen a hivatásosok és a főfoglalkozású tűzoltóságok mérték össze erejüket, a remények szerint legközelebb már az önkéntes tűzoltóságok is rajthoz állhatnak. A versenyzők, akik idáig eljutottak, fogalmazott az altábornagy, nem könnyű utat tettek meg, megmérették magukat szakmai tudásból, fizikai felkészültségből, csapatszellemből. A feladatok nem szimpla iskolaszerelések voltak, tette hozzá a főigazgató, a szervezők összetett, a valódihoz közelítő szituációkat dolgoztak ki. Ez azért is fontos, jelentette ki Bakondi György, mert míg itt Komáromban zajlott a verseny, az éjjel több halálos áldozattal, számos sérülttel járó közúti baleset történt az egyik autópályán, az ott beavatkozó kollégák komoly káreseményt számoltak fel. A vetélkedőn bemutatott tudásra az életben gyakran van szükség, ezeket az ismereteket jól kell kamatoztatni. Végezetül az altábornagy arra biztatta a versenyzőket, hogy legyenek büszkék az elért eredményükre.
 
A IX. Országos Tűzoltó Szakmai Vetélkedőn a létesítményi tűzoltóságok gépjárművezetői között az ATOMIX Kft. Atomerőmű Tűzoltóság versenyzője, Cseh János lett a legjobb, maga mögé utasítva Pletser Krisztiánt a FER Tűzoltóság és Szolgáltató Kft.-től és Schvarcz Róbertet a Papír Létesítményi Tűzoltóságtól.  A létesítményiek között győzött az ATOMIX, második lett a dunaújvárosi Papír, harmadik helyen pedig a FER tűzoltói zártak.
 
Az önkormányzati tűzoltóságok gépjárművezetőinek versenyét a szakolyi Takács Miklós nyerte, a pomáziak sofőrje, Nyíregyházi István lett a második, harmadik helyen pedig az oroszlányi gépjárművezető, Szűcs Gábor végzett. Csapatversenyben első lett az Oroszlányi Önkormányzati Tűzoltóság, legyőzve a tiszakécskei és a váli csapatot.
 
A hivatásos tűzoltóságok gépjárművezetői között a nyírbátori Kovács Béla tű. főtörzsőrmester nem talált legyőzőre, második lett Kecskemétről Hosszú Ferenc tű. zászlós, a harmadik helyet pedig Tóth Gyula tű. főtörzsőrmester, a kazincbarcikaiak gépjárművezetője hódította el. Az egyéni beosztotti kategória győztese a pécsieket erősítő Regényi Bánk tű. törzsőrmester lett, a második legjobb teljesítményt a szintén pécsi Haraszti Tibor tű. főtörzsőrmester nyújtotta, a harmadik helyet pedig a Kazincbarcikán szolgáló Veres Tibor tű. törzsőrmester szerezte meg. Az irányítók között első helyezett lett a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság versenyzője, Vincze Zsolt tű. főhadnagy. A képzeletbeli dobogó második fokára a mosonmagyaróvári tűzoltóságról Kobl Károly tű. hadnagy léphetett, míg harmadikként a veszprémi Bognár Csaba tű. hadnagy végzett. A csapatversenyt Nyírbátor nyerte megelőzve a kecskeméti és a fővárosi hivatásos egységet.
 
A vetélkedő Fair Play díját a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság csapata vehette át, a hivatásos egyéni irányítói kategória megnyeréséért járó miniszteri különdíjat pedig a szintén budapesti Vincze Zsolt főhadnagy.
 
A Husquarna Magyarország Kft. különdíját a csapatversenyben első helyezést elért együttesek vehették át. Az Audi Hungaria Motor Kft. a legjobb létesítményi csapatnak ajánlott fel különdíjat, ezt az ATOMIX vihette haza. Az Önkéntes Tűzoltóságok Országos Szövetsége a legjobb eredményt elért önkormányzati csapatot, vagyis most az oroszlányi tűzoltókat díjazta. A Létesítményi Tűzoltóságok Országos Szövetsége szintén az első helyezést elért csapatoknak ajánlott fel különdíjat. A műszaki mentési feladat teljesítése során nyújtott kiemelkedő teljesítményéért a kecskeméti hivatásos csapat kapta a MÁV Start Zrt. különdíját. A légi jármű tüzénél történő beavatkozás során elért eredményéért a Fire Dragon Fighters Hungary a kazincbarcikai tűzoltóságnak ítélte oda különdíját. A Komárom-Esztergom Megyei Tűzoltószövetség elnöke három szponzor, a Gransec Kft., a Tata Günher Kft. és a Periódus Kft által felajánlott különdíjat a hivatásos és az önkormányzati győztes csapatoknak adta át. A Tatai Környezetvédelmi Kft. és a Gallavit Kft. egyaránt negyedik helyezettet díjazott külön, előbbit az önkormányzatiak versenyében a dobogóról lecsúszó Balatonfüred, utóbbi pedig a hivatásosok között negyedikként végző Kazincbarcika együttese vehette át.

A Kazincbarcikai Hivatásos Tűzoltóparancsnokság csapata:

Tóth Gyula tű. főtörzsőrmester

Bodor Péter tű. zászlós

Sípos Dávid tű. törzsőrmester

Slíz Krsiztián tű. törzsőrmester

Veres Tibor tű. törzsőrmester

Tari Szabolcs tű. törzsőrmester

Szöveg: BM OKF

Fotó: BM OKF


Széchenyi 2020 Kohéziós Alap